Connect Me – indskoling
Udstillingen CONNECT ME fokuserer på vores relationer til og med Verden. I en tid med klimakrise, voksende ulighed, utryghed og ensomhed er der behov for nye måder at forbindes på.
Gennem udstillingens værker kan eleverne udforske hvordan relationer er med til at definere hvem de er:
Er jeg natur? Er jeg relationer? Er jeg teknologi?
Der er værker, der opfordrer eleverne til at standse op, og tænke over de måder de forbindes på fysisk og mentalt. Eks: Kan du bedst lide at holde i hånd, eller vil du hellere røre en skærm?
Eleverne bliver konfronteret med spørgsmål omkring hvilken rolle det enkelte mennesker spiller i det enkelte økosystem, og hvordan de reagerer på den natur de ikke bryder os om. Hvordan reagerer du fx på en flue i dit køkken?
Eleverne er i stigende grad omgivet af teknologiske enheder der både ser, hører og snart relaterer sig til en. Hvordan forholder eleverne sig til overvågning, robotter og teknologi i kroppen? Hvor tit bliver du overvåget og hvor?
Kunstnerne i CONNECT ME stræber efter at få os til at mærke efter. Mærke hvordan det ikke kun er mig der påvirker Verden, Verden påvirker også mig. Morgenlyset, duften af nyslået græs, koppen med varm kaffe, vægten af jakken på min skulder, følelsen af hundens bløde pels. Alting interagerer med os, skaber relationer og påvirker hvad og hvem vi er.
Eleverne kommer rundt i udstillingen, hvor de blandt andet kan få et kirsebærtræ til at blomstre, de kan se et 30 meter langt grantræ der ligger ned, gå i kunstig vand og se en video, hvor man spiser is der er lavet af sved!! Det er omvisning, hvor eleverne er aktive. Både i forhold til at interagere med nogle af værkerne, dialoger og sansning på egen krop.
Praktisk:
En times omvisning
Gratis for skoler i Kolding kommune
550 kr. for skoler fra andre kommuner
Tirsdag til fredag 10-16
1.-3. kl.
Max 28 elever pr.
Omvisningerne arbejder hen mod følgende færdigheds- og vidensmål
Dansk
- Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i nære og velkendte situation
Billedkunst
- tegning og teknik
- Skulptur og arkitektur
Natur og teknologis
- Eleven kan genkende natur og teknologi i sin hverdag
Innovation og entreprenørskab
- Kreativitet
Elevens alsidige udvikling
- Mulighed for at lære på forskellige måder
Trapholt
- Viden om design
- Viden om hvordan natur kan bruges som inspiration
- Kunne skelne mellem begreber som form og funktion
- Viden om kreativitet og ideudvikling
- Pierre elevernes nysgerrighed
Book undervisning
Klik på ‘booking’ til venstre