Connect Me – mellemtrin

Udstillingen CONNECT ME fokuserer på vores relationer til og med Verden. I en tid med klimakrise, voksende ulighed, utryghed og ensomhed er der behov for nye måder at forbindes på. Gennem udstillingens værker kan eleverne udforske hvordan relationer er med til at definere hvem de er:

Er jeg natur? Er jeg relationer? Er jeg teknologi?

Der er værker, der opfordrer eleverne til at standse op, og tænke over de måder de forbindes på fysisk og mentalt. Eks:  Kan du bedst lide at holde i hånd, eller vil du hellere røre en skærm?

Eleverne bliver konfronteret med spørgsmål omkring hvilken rolle det enkelte mennesker spiller i det enkelte økosystem, og hvordan de reagerer på den natur de ikke bryder os om. Hvordan reagerer du fx på en flue i dit køkken?

Eleverne er i stigende grad omgivet af teknologiske enheder der både ser, hører og snart relaterer sig til en. Hvordan forholder eleverne sig til overvågning, robotter og teknologi i kroppen?  Hvor tit bliver du overvåget og hvor?

Kunstnerne i CONNECT ME stræber efter at få os til at mærke efter. Mærke hvordan det ikke kun er mig der påvirker verden, verden påvirker også mig. Morgenlyset, duften af nyslået græs, koppen med varm kakao, vægten af jakken på min skulder, følelsen af hundens bløde pels. Alting interagerer med os, skaber relationer og påvirker hvad og hvem vi er.

Eleverne kommer rundt i udstillingen, hvor de blandt andet kan få et kirsebærtræ til at blomstre, de kan se et 30 meter langt grantræ der ligger ned, gå i kunstig vand og se en video, hvor man spiser is der er lavet af sved!! Det er omvisning, hvor eleverne er aktive. Både i forhold til at interagere med nogle af værkerne, dialoger og sansning på egen krop.

Praktisk:

En times omvisning

Gratis for skoler i Kolding kommune

550 kr. for skoler fra andre kommuner

Mandag til fredag 8-16

4.-6 kl.

Max 28 elever pr.

 

 

Færdigheds- og vidensmål:

Dansk

  • Eleven kan udtrykke sig om tekstens univers
  • Eleven kan undersøge virkemidler
  • Eleven kan indgå i dialog i mindre grupper
  • Eleven kan lytte aktivt til andre og følge op med spørgsmål og respons
  • Eleven kan udtrykke en æstetisk teksts stemning

 

Natur og teknologi

  • Eleven kan sammenligne egne levevilkår med andres
  • Eleven har viden om afgørende faktorer for livsstil og levevilkår

 

Billedkunst

  • Eleven kan analysere farvers virkning i billeder
  • Eleven kan analysere billeders funktion i en given kontekst
  • Eleven har viden om installationskunst