Verner Panton – Den gode smag af velvære?

Hvorfor er de med den såkaldte gode smag så enige om, hvad der er godt? Er god smag ikke tit bare kedeligt? Sådan spørger Verner Panton på Møbelmessen i Køln i 1988. Han udfordrer sin samtid ved at argumentere med ledende spørgsmål til det sansende menneske. Den lyttende bliver ledt til selv at drage konklusionerne.

I efteråret 2021 åbner Trapholt den fjerde udstilling i rækken om de store danske designere. Denne gang er det med arkitekt og designer VERNER PANTON (1926-1998) som hovedperson. Verner Panton var, og er stadig, kendt for sine farverige, ekspressive og ukonventionelle designs. Derfor er han også kendt som sansningens mester. Pantons internationale status som banebrydende designer blev slået fast, da han i 1967 præsenterede verdenshistoriens første stol støbt i ét stykke plast, nemlig Panton Chair. Han kastede sig over nye materialer, gentænkte stolen og lampen og udfordrede den måde, vi indretter vores hjem og arbejdspladser på. Panton Chair blev essensen af den kreativitet, som vi husker Verner Panton for den dag i dag.

© Verner Panton Design AG

Fra murer til bygningsarkitekt

Verner Pantons historie starter på Fyn i 1926 med en opvækst, der fører ham rundt i landet, inden han på sin mors opfordring bliver uddannet murer. Fra Odense Tekniske Skole henter han den viden, der senere giver ham baggrunden for at udforske nye teknologier og produktionsmetoder. I 1947 begynder han på uddannelsen som bygningsarkitekt på Kunstakademiets Arkitektskole i København, hvor han blandt andet går til forelæsninger om lys hos Poul Henningsen. Samtidig med studierne arbejder Verner Panton på Arne Jacobsens tegnestue, hvor han er med til at formgive den revolutionerende skalstol, Myren fra 1952. Poul Henningsen og Arne Jacobsen forblev mentorer for Verner Panton. Deres viden om funktionalisme prægede Verner Panton i en sådan grad, at han blev i stand til at navigere med og mod tidens stramme og funktionalistiske stilretning og dermed føre sine egne projekter til et nyt sanseligt niveau.

Den sansende krop, rytmer, lys og farver

Verner Panton var optaget af den sansende krop, bevægelser, lys og farver. Han gjorde op med 50’ernes krav om funktionalitet og enkelthed – der skulle nytænkes. Pantons møbler har en rytme, som skaber bevægelse i kroppen. Det betyder samtidigt, at møblerne bliver en form for kropsholder, der udfordrer den traditionelle siddestilling. Interaktionen mellem krop og rum er i fokus for alle Verner Pantons designs. Han har gennem sin karriere skabt mange internationale udstillinger, hvor sanserne kan få frit løb i farver, tekstiler og abstrakte former. I den kommende udstilling på Trapholt vil hovedværkerne Fantasy Landskab fra udstillingen Visiona 2 i 1970 samt Lyset & Farven på Trapholt fra 1998 blive genskabt som de møbellandskaber, der helt særligt vil udfordre vores opfattelse og oplevelse for, hvordan lys, farver og former kan påvirke vores sansende krop og adfærd, uden at vi opdager det.

Udstillingen er realiseret i samarbejde med familien Panton og er støttet af Augustinus Fonden, William Demant Fonden og Toyota-Fonden.