Kirstine Roepstorff – Edicius og Lilith

Kirstine Roepstorff kom på alles læber, da hun i sommeren 2017 repræsenterede Danmark ved Venedig Biennalen. Nu viser hun sin første soloudstilling efter Venedig på Trapholt med værker fra 2005 og til i dag. Udstillingen giver indblik i en af Danmarks mest billedstærke og tænksomme kunstnere. Hendes værker ligger hele tiden på kanten af harmoni og friktion. Hun søger ind til nuet og til tilstande, hvor alt er i enten opløsning eller balance. Hendes kunst har gennem årene været både stærkt æstetisk og skarpt kommenterende på vores samtid.

Edicius og Lilith

Kirstine Roepstorffs værker er både uendeligt smukke og skarpt kommenterende på vores samtid. En rød tråd i udstillingen er forholdet mellem de to køn repræsenteret af Edicius og Lilith. Den bibelske figur Lilith (natteheksen) er for Roepstorff billedet på de feminine urkræfter. Roepstorffs egen figur ”Edicius” er billedet på en ny form for følsom og poetisk ladet maskulinitet, som hun ser omkring sig. Staves Edicius omvendt opstår ordet Suicide – selvmord. I Roepstorffs univers må mændene selv slå karikaturen af traditionel maskulinitet ihjel for at give plads til en ny frugtbar æra.

Til udstillingen har Kirstine Roepstorff skabt et monumentalt billedtæppe Himmelfrø, som former sig som et himmelhvælv på 45 kvadratmeter. Musikken i udstillingen er Für Alina af Arvo Pärt.
Kirstine Roepstorff