Nick Cave
„Kunsten er vores redning – det eneste som både heler og hjælper os med at drømme om, hvad der vil kunne gøre verden til et bedre sted.“ Citat Nick Cave.
Trapholt præsenterer for første gang i Nordeuropa den amerikanske kunstner, danser og performancekunstner Nick Cave. Udstillingen består af 40 store tekstilskulpturer og installationer kaldet „soundsuits“ samt videoer, hvor disse kan opleves i bevægelse.
Grundspørgsmålene i Nick Caves arbejde cirkulerer omkring æstetisk transformation, materialers sanselige betydning og bæredygtighed. Nick Cave ønsker gennem sin kunst at bringe os over i en verden af inspiration, håb og styrke for i en kort stund at suge næring, reflektere og fantasere.
Nick Caves Soundsuits skabes ud af naturens og kulturens forvitrede efterladenskaber – ofte en enkelt genstand som andre har efterladt og som Nick Cave efterfølgende har fundet. Genstandene bliver i Nick Caves værker genkomponerede og sat sammen med andre materialer – som kom de fra en anden vidunderlig sanselig planet.
Materialerne betyder alt for Nick Cave – materialer er hans „sprog“. Nick Cave beskriver sig selv som mediatoren, som er udvalgt til at forløse materialerne som „soundsuits“. Cave giver sig hen til materialerne og skabelsesprocessen. Når værkerne er færdige, giver han slip uden at være forbundet med dem mere.
Nick Caves „sounduits“ udstilles skulpturelt, men er i princippet enorme dragter, som potentielt kunne rumme en levende krop indeni. Skulpturerne er således både dragende, men også urovækkende, da man ikke kan være sikker på om de kunne finde på at bevæge sig. Er det en genstand eller en krop man ser? Cave transformerer således materialet til antropomorfe skulpturer med referencer til både shamanistiske overgangsriter og karnevalisme.
Det kan tage fra 2 uger til 3 måneder at lave et soundsuit, og alle værker er udført af Nick Cave selv i samarbejde med hans værksted. A-formen som går igen i flere af værkerne, ser Nick Cave som magtens form, som minder ham om formen på et missil, biskoppers hovedbeklædning og et kondom. Knapper og rytmisk gentagelse af andre materialer går igen som et frodigt og generøst tema i dragterne. Behårede værker og sammenstillingen af værdiløse materialer transformeres igen og igen til værdifulde genstande med høj integritet og identitet.
3 lørdage i april og maj var Trapholt på tur rundt i 9 danske byer for at lave flash mobs.