Anklaget – Kunst og design i retten

Når design og kunst kæmper for sin ret.

Hvem vinder og taber i retssager om design og kunst? Flere kendte danske designerbrands og kunstnere indgår i udstillingen ANKLAGET – Kunst og Design i Retten på Trapholt.

Der dukker jævnligt sager op om ulovlige kopier eller lovlige efterligninger af blandt andet designertøj, -lamper og -møbler. Nu kan man ved selvsyn tage stilling til, hvor tæt efterligninger går på originaler, og samtidig få historien om, hvad retten har dømt. Trapholt fortæller historien om, hvordan designere og producenter går rettens vej for at beskytte designet, og hvordan kunstnere i retten kæmper for deres frihed til at udtrykke sig. I Danmark har det juridisk været muligt at beskytte kunst i 180 år og design siden 1961, efter at den danske producent af designer Hans J. Wegners møbler i 1960 trak en anden møbelproducent i retten og fik rettens ord for at den legendariske Den Runde Stol er beskyttet som et kunstnerisk værk.

Skal design være originalt eller er kopier OK?

Både kunstnere og designere skal leve af deres ideer, og derfor er det interessant at vise, hvordan originale ideer udfordres. Det kan ofte være vanskeligt at afgøre, hvornår noget er originalt, inspiration eller decideret plagiering. Ét er hvad juraen siger, et andet hvad vi så vælger som forbrugere at forfølge.

Kendt dansk design som blandt andet Arne Jacobsens stol Myren, Tripp Trapp-stolen, PH-lampen, Lyngbyvasen, designertøj af Jørgen Nørgaard og Henrik Vibskov udstilles side om side med produkter der ligner. Alle genstandene i udstillingen har været i retten en eller flere gange, og der er flere skelsættende sager, såsom den såkaldte Myredom, en dansk højesteretsdom fra 2002, som fastslog, at selvom der ikke herskede tvivl om, at Arne Jacobsens Myrestol fra 1952 er beskyttet af ophavsret, så var det alligevel lovligt at producere en efterligning af den.

Rettens grænser for kunst

Den danske kunstner Nadia Plesner har kæmpet tre år for sin ret til at udtrykke sig i en retssag mod modegiganten Louis Vuitton, fordi hun tegnede en dreng fra Sudan med chihuahua og designertaske på en t-shirt og på sit 27 kvadratmeter store oliemaleri Darfurnica. Værket er med sine 27 kvadratmeter så stort, at Trapholt har udbygget en væg for at få plads til det i udstillingen.

Også kunstnergruppen Superflex bruger kendte produkter i deres kunst for at skabe debat. Udstillingen viser værket Copy Right, hvor vi ser, hvad der er skåret af 80 kopistole for at give dem helt samme facon som den kendte Myrestol.