Phantom Limbs

Arkitekterne Robert Adam Benedict Clement og Daniel Sebastion Dreyer Dornonville de la Cour – også kendt som benandsebastian – vandt i 2011 Planken Ud Prisen. Designmuseum Danmark og Trapholt fejrer traditionen tro efterfølgende vinderne med en udstilling.

Titlen “Phantom limbs” refererer til at benandsebastian arbejder med at gøre det fysiske fravær nærværende og sanseligt, lige som når patienter føler fantomsmerter i en amputeret kropsdel. Til værkerne har Ben and Sebastian konstrueret en række “montre” uden glas, som alle er lidt for små. Værkerne sprænger derfor nærmest museumsinstitutionens rammer i bogstaveligste forstand ved at deres “kroppe” bryder ud af institutionens ramme.

Ben and Sebastian henter deres inspiration fra arkitektoniske rum, men deres værker er fyldt med referencer til de billeder, der danner sig i kroppen og sindets indre rum, når vi erfarer og iagttager vores omgivelser.
For eksempel er et af deres værker (City of the (Re)Oriented) en storby, konstrueret som et netværk af nervetråde, et andet er et sort kontorlandskab (Mountain of Depression) konstrueret som et kæmpe øjenæble der dukker op af et hæve-sænke bord og et tredje (The Burial of the Last Queen of Denmark) en lukket sarkofag med en middelalderlig byplads indeni, hvor den bortgåede monarks lig bliver parteret og gravlagt i relikvieskrin på størrelse med huse. Benandsebastian hylder kroppens ufuldkommenhed fremfor at aspirere til et perfekt, fuldendt kropsbillede.
Værkerne
er arkitektoniske konstruktioner, der huser et indre tomrum eller fravær – eksempelvis giver gabende huller i en overdimensioneret vindeltrappe (Made in Runs & Seat on the Edge) strukturen en skrøbelig, ruinagtig karakter.