Trapholt åbner soloudstilling med Erik A. Frandsen

Den 10. februar 2022 præsenterer Trapholt en stor soloudstilling med Erik A. Frandsen. Udstillingen består af en række nye værker skabt i løbet af coronapandemien, og giver på sanselig krop til en fælles erfaring om nedlukning, frygt, håb og optimisme. I Frandsens malerier regerer det grusomme side om side med det smukke og trækker spor fra senmiddelalderens centralperspektiv og op gennem den europæiske kunsthistorie.

Udstillingen Erik A. Frandsen – Giottos metode er de seneste malerier i en serie skabt siden 11. marts 2020, hvor Danmark lukkede ned pga. Covid-19. Serien af malerier udtrykker de modsatrettede følelser mange oplevede under Danmarks nedlukninger. Situationens utryghed og fornemmelsen af ikke at vide, hvad der skulle ske efterlod mange i et ukendt limbo, hvor tiden syntes at stå stille og hvor mange pludselig havde en ryddet kalender og tid, på en måde vi normalt ikke oplever det.

Udstillingens undertitel Giottos Metode henviser til den italienske maler og arkitekt Giotto di Bondones (1267-1337) eksperimenter med rumlighed og perspektiv, hvor forgrund, mellemgrund og baggrund smelter sammen. Erik A. Frandsens malerier til udstillingen på Trapholt er konstrueret efter dette princip, og det er netop opbygningen af et intimt billedrum, som har haft Frandsens særlige interesse. Han maler coronahverdagen, hvor livets forgrund, mellemgrund og baggrund synes at forsvinde og efterlader både malerier og mennesker i en klaustrofobisk tilstand.

For Erik A. Frandsen blev nedlukningen en hidtil uset kreativ eksplosion, hvor maleri på maleri blev skabt i hidtil uhørt hastighed. Nedlukningen betød fordybelse og arbejde uden afbræk. Inspirationen til malerierne kom fra alle steder; hjemmets bogreol, vinduet til haven, motiv af en græsk krukke fra samlingen på Metropolitan i New York, hentet på nettet eller fotografier af bygningsværker og duer fra Rom. Den europæiske kunsthistorie blev genstuderet og elementer fra blandt andet Bloomsbury Gruppen, Matisse og Van Gogh kan findes i de nye malerier. Historiens evindelige gentagelsesmønster udvisker kronologien, når Frandsen dissekerer og sampler på tværs af tid og sted.

Udstillingens hovedværk The Cave, 2020 viser en stor stiliseret bogreol, der får modspil af et tyrkisk håndknyttet tæppe og den græske krukke fra Metropolitan med sine eksotiske blomster Rosa Gladiolus, hvis danske navn er Jomfrufinger. Malerierne er som en lukket hule, hvor vi er fanget, men dog har adgang til hele verden gennem bøger og kunst.

Erik A. Frandsens arbejde udmønter sig nu i soloudstillingen Erik A. Frandsen – Giottos metode, der åbner den 10. februar 2022 på Trapholt og udstilles frem til 20. november 2022.

Udstillingen er første del af serien Maleriske Sansninger, der vil bestå af fire udstillinger af Erik A. Frandsen, Malene Landgreen, Maria Torp og Jesper Christiansen, som undersøger maleriets potentiale for at give nærværende kunstoplevelser. Baggrunden for udstillingsrækken er en post-corona tid præget af virtuelle fællesskaber, eksistentiel usikkerhed og den moderne dagligdags konstante opmærksomhedsforstyrrelser.

Udstillingerne er støttet af Beckett-Fonden og Det Obelske Familiefond.