Tid

Tid er en besynderlig ting. Den kan flyve afsted, være dræbende i sin evighed, og den kan forsvinde som sand mellem fingrene. Hvad er tid for dig?

I det fællesskabte projekt TID inviterede kunstner Kristine Mandsberg borgere fra hele landet til at udforske TID som koncept gennem broderi. Projektet engagerede 813 deltagere, der hver indkapslede deres personlige oplevelse af tid og i broderi visualiserede udvalgte ord på gammelt, hvidt sengelinned.

 

Kristine Mandsberg har samlet de mange bidrag i det endelige værk, hvor de er organiseret efter deltagernes kronologiske alder, startende med den yngste på 7 år og sluttende med den ældste på 87 år. Hver enkelt deltager broderede på slidt, hvidt sengelinned i en længde, der svarede til deres alder.

Projektet blev lanceret i februar 2024 med et kick-off-arrangement på Trapholt. Her blev deltagerne introduceret til projektets temaer og metoder gennem inspirerende oplæg af Kristine Mandsberg, brodøse Karen Marie Dehn, grafisk designer og forsker Henrik Birkvig, museumsdirektør Karen Grøn samt professor Lotte Meinert.

I løbet af vinteren og foråret 2024 blev der afholdt en række workshops, samtaler og kreative processer, der udforskede, hvordan tid kan forstås og visualiseres. Ti workshops fandt sted på lokationer i Region Syddanmark, f.eks. højskoler, efterskoler samt kultur- og forsamlingshuse. Craftpartnere og -ambassadører over hele landet bidrog desuden med aktiviteter og fællesskaber, der understøttede projektets ånd.

Den 16. november 2024 blev projektet fejret med en fernisering af værket, der fik titlen TID 8098:30. Ferniseringen bød på en officiel åbning, hvor kulturkommentator Anne Sophia Hermansen modererede en talk om tid, craft og fællesskaber mellem Kristine Mandsberg, professor Lotte Meinert, næstforperson for Udvalget for Regional Udvikling Kim Johansen samt Karen Grøn. Senere på dagen kunne de besøgende deltage i en samtale mellem Mai My Humaidan og Karen Grøn.

I alt deltog og bidrog 813 borgere til TID 8098:30, hvoraf 59 % kom fra Region Syddanmark, mens de resterende 41 % kom fra resten af landet. Projektet resulterede ikke blot i et unikt kunstværk, men også i en refleksion over tid som en fælles, men individuelt oplevet dimension af vores liv.

Håndens Tid og deltagernes refleksioner

Et centralt begreb i projektet er ”Håndens Tid” – den tid, deltagerne brugte på selve broderiarbejdet. I alt er der registreret 8.098 timer og 30 minutters broderi, hvortil kommer den tid, deltagerne anvendte på at overveje, skitsere og forberede deres bidrag. Derudover havde deltagerne mulighed for at nedskrive refleksioner over deres oplevelse af tid samt de personlige historier forbundet med det sengelinned, de har broderet på.

Refleksionerne danner et omfattende materiale, som professor Lotte Meinert fra Aarhus Universitet har lavet en forskningsundersøgelse af. Meinert beskriver, hvordan broderierne fungerer som en kollektiv samfundsdiagnose, der udfordrer videnskabelige definitioner af tid og fremhæver subjektive, relationelle og cykliske erfaringer. Gennem den langsomme craft-praksis bliver broderi for deltagerne et værktøj til både eksistentiel refleksion blandt de ældre deltagere og modstand mod det accelererende samfund blandt de yngre deltagere.

Lotte Meinerts arbejde har resulteret i en artikel til udstillingens katalog samt efterfølgende forskningsartikler, der belyser projektets antropologiske perspektiver.

 

Introduktion til projektet af Kristine Mandsberg og Karen Grøn i filmene her

Kristine introducerer til TID

 

Introduktion til TID af Karen Grøn

 

Se optagelse af kick-off-dagens oplæg samt inspirationsmateriale via menuknapperne her på siden.

Om kunstneren

Kristine Mandsberg er tekstildesigner og uddannet fra Designskolen Kolding, Tekstil i 2006. Udover dette har hun gået på The Royal College of Art, London i 2008.

Mandsberg arbejder med rumlige tekstile installationer i både kommerciel og museal sammenhæng. Hun er optaget af at have en eksperimenterende tilgang til det at arbejde med former, farver, materialer, overflader og ornamentik. Fra hendes værksted på Nørrebro i København arbejder hun i flere skalaer, materialer og kontekster. Hun er især optaget af at arbejde med rum, hvor hun ønsker at brugerne af rummet på den ene eller anden måde fysisk kan interagere med hendes arbejde, enten ved at det indgår som en del af rummets funktion, har et legende element eller et historie skabende omdrejningspunkt, som man fysisk kan gå på opdagelse i.

Projektets aktiviteter i Region Syddanmark er støttet af Region Syddanmarks tematiserede kulturpulje “Kultur i landdistrikter og mindre byer”

+
Nyheder fra Trapholt

Dyk ned i en verden af verdensklasse kunst og design, og vær blandt de første til at få nyheder fra Trapholt. Tilmeld dig nyhedsbrevet i dag og hold dig opdateret!
Tilmeld dig