Trapholt vil diskutere data gennem fællesskabt kunst

Når vi færdes på nettet, sætter vi dataspor overalt. Det vi klikker på, det vi googler, og det vi lægger på sociale medier, tegner et billede af vores identitet på nettet. Vi er klar over, at virksomheder bruger vores data i kommercielle sammenhænge, men har vi overhovedet føling med de data, der ligger derude om os? Trapholt lancerer nyt stort projekt, der skal munde ud i et gigantisk fællesskabt værk.

Trapholt inviterer borgerne til, gennem håndarbejdets kreative kanaler, at dykke ned i deres personlige data. Vi undersøger og fortolker de data, der ligger om os på nettet gennem broderi. Hvad ved nettet egentligt om mig?

Projektet udmønter sig i det fællesskabte kunstværk Datapejlet, som skabes af deltagere fra hele Danmark. De personlige data omsættes til broderier, der tilsammen danner et gigantisk kunstværk på 6×5 meter. Det færdige kunstværk udstilles på Trapholt fra november 2022.

Tekstilkunstner Astrid Skibsted har udformet den kunstneriske vision, som først kommer til live, når de mange individuelle bidrag samles. Kunstværket opstår i mødet mellem den kunstneriske ramme og de mange individuelle bidrag. Kunstner og deltagere bliver ét i værket.

Trapholt samarbejder med biblioteker, kulturhuse og kaffebarer over hele landet og benytter både analoge og virtuelle formater, der kan favne deltagere fra hele landet. Her inviteres bl.a. til broderisaloner med samtaler, broderi og erfaringsudvekslinger. Broderisalonerne indledes med oplæg af bl.a. Anne Kirketerp, Lone Kofoed Hansen og Tine Wessel om craft, velvære og om, hvordan data påvirker vores liv. Landsforeningen af Væresteder er også partner i projektet og deltager med 35 væresteder, hvor der på flere afholdes workshops med Astrid Skibsted.

I Facebook-gruppen Dataspejlet kan deltagerne gå i dialog med hinanden, Astrid Skibsted og Trapholt, og på Trapholts hjemmeside er der information om arrangementer, broderivejledning mm.

I det færdige kunstværk omkranser de mange personlige broderede bidrag håndvævede baner. De vævede baner illustrerer, hvordan verden er vævet sammen af relationer. Vævere fra vævekredse i hele landet er sammen med Astrid Skibsted allerede nu i gang med at væve banerne til værket.

Projektet starter op den 29. marts, hvor deltagere fra hele landet inviteres til en virtuel opstartsworkshop med kunstner Astrid Skibsted, museumsdirektør Karen Grøn og projektleder Nina Rise. Deltagerne får derefter udleveret broderimaterialer og vejledning på Trapholt og hos de mange samarbejdspartnere landet over.

Dataspejlet indgår i det store forskningsprojekt CraftVærk, som Trapholt gennemfører sammen med Aarhus Universitet, støttet af VELUX FONDEN. Her undersøges, hvad fællesskabte kunstværker gør for deltagerne, museet, samfundet og kunsten.

Trapholt har en lang tradition for craft-projekter og fællesskabte værker. Dataspejlet følger tidligere projekter heriblandt de seneste Grænseløse Sting (2020), LIGHTHOPE (2020) og Tæt på Træer (2021). Trapholt har modtaget flere anerkendelser for arbejdet med fællesskabte værker, bl.a. Dansk Kulturlivs branchepris og The Artmuseum Award 2021.

Projektet er støttet af Augustinus Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og VELUX FONDEN.

Pressefotos.

Kreditering beskrevet i filnavn

Fakta.

Projekt Dataspejlet

Facebook-gruppe: www.facebook.com/groups/dataspejlet

Hjemmeside: www.trapholt.dk/dataspejlet

Broderimaterialer og vejledning: Udleveres (efter 29. marts) på Trapholt og ved samarbejdspartnere landet over + kan bestilles via museets webshop.