UNDERSØGELSE OM 28 STOLE AF NYERE DANSK DESIGN

Hvad er vigtigst, når en designer skaber en spisebordsstol? Æstetik, ergonomi, hygiejne eller noget helt andet? Trapholt har spurgt designerne bag 28 danske stole, som er skabt i løbet af de seneste fem år.

’Beetle’, ‘Four Sure’, ‘Alf’, ‘NamNam’ og ‘Dino’ er navne på blot fem ud af 28 nyere danske spisebordsstole, der indgår i en undersøgelse, som Trapholt står bag. Den viser, hvad designerne er inspireret af, og hvad de lægger vægt på. Alle stolene kan netop nu ses og prøvesiddes på museet i forbindelse med den aktuelle udstilling ’Eat Me’, der også fortæller om baggrunden for hver enkelt stol. Designerne er for eksempel inspirerede af: natsværmere, biller, muslingeskaller og blomster, sejlskibe, sportsvogne og vindmølleindustri samt indtil flere gamle klassikere.

”De 28 stole er designet og sat i produktion fra 2013 og frem til 2017, så det er nogle af de nyeste danske spisebordsstole, og flere af dem har allerede et publikum både herhjemme og i udlandet. Trapholt har så bedt stolenes designere beskrive ideen og samtidig vægte, hvad de har taget mindst og mest hensyn til i forhold til designet,” forklarer Karen Grøn, direktør, Trapholt.

Samlet set ligger æstetik på førstepladsen, på andenpladsen: funktion og som nummer tre: komfort. Derefter følger i vilkårlig rækkefølge: bæredygtighed, produktionsomkostninger, dansk møbeltradition, ergonomi, vedligehold og hygiejne og på sidstepladsen: målgruppe.

Designerne har fordelt 30 point på de ni nævnte værdier. I udstillingen samt i en publikation om undersøgelsen kan man se, hvad designerne har vægtet i designet af deres stol. De fleste designere vægter æstetik, funktion og komfort højest. Det gælder for eksempel for Signe Bindslev Henriksens og Peter Bundgaard Rützous ’Slow dining chair’ fra 2017 og ’Beetle’ fra 2013 af Stine Gam og Enrico Fratesi. Men der er også nogle, som går en anden vej.

Designerne Kasper Salto og Thomas Sigsgaard vægter i forbindelse med deres taburet ’Guest’ fra 2014; funktion, produktionsomkostninger, bæredygtighed og dansk møbeltradition højest. Et andet eksempel er ’Moth Chair’ fra 2016, hvor designeren Jonas Højgaard som en af de få har vægtet ergonomi højest. Simon Legalds ’Form Chair’ fra 2015 adskiller sig også fra flertallet ved at give toppoint til vedligehold og hygiejne såvel som æstetik.