Verner Panton farver en ny verden

Træd ind i en verden af bølgende ekstravagante former, stærke intense farver og design i verdensklasse, når Trapholt den 30. september åbner en af de største præsentationer af Verner Pantons samlede arbejde til dato.

Verner Panton er et af dansk designhistories største navne. Hans opsigtsvækkende brug af farver og materialevalg, der trodsede normer og traditioner, gjorde den danske arkitekt verdenskendt som en af de mest toneangivende designere i sin tid, der udfordrede vanetækningen inden for design.

Udstillingen Verner Panton – Farver en ny verden inviterer ind i farvemesterens ekspressive og ukonventionelle designs. Udstillingen viser et bredt udsnit af fem årtiers farverige designunivers inden for møbler, lamper og tekstiler, men også ind i sanselige miljøer, bl.a. Fantasy Landscape; et ’limited edition’ 48 m2 stort møbellandskab af bølgende ekstravagante former i stærke intense farver. Med installationer som denne brød Verner Panton med alle traditionelle ideer om indretning: gulve, vægge, lofter og møbler formet til én organisk enhed og er Verner Pantons inspiration til, hvordan vi kan bo med alle sanser. I totalinstallationen Lyset og Farven, som Verner Panton skabte til en udstilling på Trapholt i 1998, føres man gennem et forløb på otte rum, der med hver deres farvetema tilbyder en sanselig oplevelse, når man mærker kropsligt, hvad hver enkelt farve gør ved en.

Museumsdirektør Karen Grøn siger:
-Verner Panton ønskede med sine designs at inspirere os til at bo mere sanseligt. Og efter mange år med nordisk minimalisme og en coronapandemi, hvor vi har været lukket inde bag hjemmets hvide vægge, er vi ivrige efter at kunne mærke både hinanden og verden på ny. Indretningen og farvevalg af vores omgivelser har stor betydning for vores velvære. Så hvad er mere oplagt end en udstilling med den designer, som allerede for et halvt århundrede siden formulerede, hvordan farver skaber vores verden.

Den omfangsrige udstilling bliver en af de største præsentationer af Verner Pantons arbejde. Bygget op over Verner Pantons manifesterende tale fra 1988, dedikeres 1000 m2 til Verner Pantons spektakulære univers fra farver til former, fra stram geometri til organisk skulpturelt, fra hans første designs til de sidste, fra unika designelementer til møbler og installationer man må sidde, ligge, gå, flyde og flyve i. I alt 583 genstande og installationer.

Kurator på udstillingen Sara Staunsager siger:
– Verner Panton er designhistorisk yderst interessant. Hans visioner for, hvordan vi bør bo med alle sanser, viste han ikke kun med sine spektakulære installationer. Han formåede også at oversætte det til designs som Panton Chair, Flowerpot lampen og ergonomiske stole som møblerer mange danske skoler den dag i dag.

Udstillingen er støttet af Augustinus Fonden, Knud Højgaards Fond, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond, Lemvigh-Müller Fonden, Ny Carlsbergfondet, Toyota-Fonden og William Demant Fonden.

Verner Panton – Farver en ny verden kan opleves på Trapholt i perioden 30.09.2021 – 14.08.2022

PRESSEN INVITERES TIL PREVIEW ONSDAG DEN 29. SEPTEMBER KL. 13.00 – en let frokost serveres kl. 12.30. Tilmelding til dette og mere information: kontakt venligst Bettina Aude Parastar på beap@trapholt.dk