Waste Time
Waste Time-stellet er et verdensstel skabt af den danske kunstner Anja Franke i samarbejde med Trapholt og mennesker fra hele kloden, blandt andet Europa, Mexico og Indien. I 2016 arbejdede Anja Franke med stellet sammen med borgere fra Trekantområdets syv kommuner: Billund, Fredericia, Haderslev, Kolding, Middelfart, Vejle og Vejen.
Verdensstellet blev skabt af hvidt porcelæn, som folk ikke længere ønskede og derfor smed ud. Anja Franke så denne udsmidning som et spild af ressourcer, og udviklede derfor i 2012 et nyt koncept. Hun inviterede borgere ind i workshops, hvor man kunne fordybe sig i det at ’spilde tiden’, mens man malede mønstre på det hvide porcelæn. Mønstret blev påmalet i en ultramarinblå farve med reference til Royal Copenhagens musselmalede stel. Således blev de hvide steldele, som skulle have været smidt ud, omdannet til en smuk og værdifuld helhed i verdensstellet.
I løbet af 2016 besøgte Anja Franke sammen med Trapholt Trekantområdets syv kommuner. I en by i hver kommune samlede en kerneperson sit netværk til en workshop. I verdensstellets ånd arbejdede man med en udveksling med lokale tilflyttede nydanskere, hvoraf mange var syrere. Danskerne medbragte til workshoppen det hvide porcelæn. Syrere bragte deres kogekunst og mad. Alle spiste den syriske mad af det hvide porcelæn, mens man i samtalesalonens format diskuterede: hvad er hjem? Hvad er tid? hvad er spild? Sammen vaskede alle det hvide porcelæn op og derefter malede man det særlige Waste Time-mønster på porcelænet. Således inddrog stellet i Trekantområdet 700 danske og syriske borgere i et ligeværdigt fælles møde og udveksling med over 1000 bidrag til stellet.
I en workshop inviterede Trapholt gæster til at brodere Waste Time-mønstret, og samtidig kunne borgere fra hele landet indsende broderier. Konceptet var, at man på et brugt stykke hvidt stof broderede sit mønster og lod det gå ud over midten af alle fire sider, således at alle de individuelle broderier kunne samles til et kollektivt. Resultatet blev over 400 bidrag, som blev syet sammen til et stort vægtæppe i udstillingen.
I Trekantområdets Festuge turnerede verdensstellet i de syv kommuner i Trekantområdet samt på kulturmødet på Mors. Her kom stellet ud hvor borgerne almindeligvis færdes, og der blev malet flere bidrag til det stadigt større stel.