Erik A. Frandsen – Giottos metode

Under titlen Giottos metode udstiller Erik A. Frandsen en række helt nye værker, skabt i løbet af corona-pandemien, der på sanselig vis giver krop til en fælles erfaring om nedlukning, frygt, håb og optimisme. I Frandsens malerier regerer det grusomme side om side med det smukke – og trækker spor fra senmiddelalderens centralperspektiv og op gennem den europæiske kunsthistorie.

Udstillingens undertitel Giottos metode henviser til den italienske maler og arkitekt Giotto di Bondones (1267-1337) eksperimenter med rumlighed og perspektiv, hvor forgrund, mellemgrund og baggrund smelter sammen. Erik A. Frandsens malerier til udstillingen på Trapholt er konstrueret efter dette princip, og det er netop opbygningen af et intimt billedrum, som har haft Frandsens særlige interesse. Han maler coronahverdagen, hvor livets forgrund, mellemgrund og baggrund synes at forsvinde og efterlader både malerier og mennesker i en klaustrofobisk tilstand.

For Erik A. Frandsen blev nedlukningen en hidtil uset kreativ eksplosion, hvor maleri på maleri blev skabt i hidtil uhørt hastighed. Nedlukningen betød fordybelse og arbejde uden afbræk. Inspirationen til malerierne kom fra alle steder; hjemmets bogreol, vinduet til haven, motiv af en græsk krukke fra samlingen på Metropolitan i New York, hentet på nettet eller fotografier af bygningsværker og duer fra Rom. Den europæiske kunsthistorie blev genstuderet og elementer fra blandt andet Bloomsbury Gruppen, Matisse og Van Gogh kan findes i de nye malerier. Historiens evindelige gentagelsesmønster udvisker kronologien, når Frandsen dissekerer og sampler på tværs af tid og sted.

Udstillingens hovedværk The Cave, 2020 viser en stor stiliseret bogreol, der får modspil af et tyrkisk håndknyttet tæppe og den græske krukke fra Metropolitan med sine eksotiske blomster Rosa Gladiolus, hvis danske navn er Jomfrufinger. Malerierne er som en lukket hule, hvor vi er fanget, men dog har adgang til hele verden gennem bøger og kunst.

⭐⭐⭐⭐⭐ Jyllands-Posten

» Uden den veltæmmede farve går det ikke. Det kan synes som en klar og kompendiøs konklusion, når man iagttager Erik A. Frandsens værker, og når det drejer sig om maleriet i sin mest rendyrkede form, kan man faktisk nemt gå skridtet videre og prompte udnævne Frandsen til en af kongerigets fremmeste nulevende kunstmalere«

⭐⭐⭐⭐⭐ Kristeligt Dagblad
» Frandsen maler på intuitionen og ikke på intellektet. Når først billedet er ved at falde på plads, tager det over og styrer slaget. Undervejs må han ofre noget. Risikere noget. Det er amygdala – den del af hjernen, som håndterer forsvarsreaktioner og frygt – der styrer slaget. Frandsen foretager nogle farlige, æstetiske valg undervejs, og maleriet kan kæntre. Som publikum mærker man suset i hulen. Anbefalet! «

⭐⭐⭐⭐⭐ Kulturkupeen

» en overvældende kraftudledning, sprængfuld af farver «

 

L1001556

 

Udstillingen er en del af en serien Maleriske Sansninger, der vil bestå af fire udstillinger af Erik A. Frandsen, Malene Landgreen, Maria Torp og Jesper Christiansen, som undersøger maleriets potentiale for at give nærværende kunstoplevelser. Baggrunden for udstillingsrækken er en post-corona tid præget af virtuelle fællesskaber, eksistentiel usikkerhed og den moderne dagligdags konstante opmærksomheds forstyrrelser.

Udstillingen er støttet af Beckett-Fonden og Det Obelske Familiefond.